Verslag trip naar Italië, Reggio Emilia geschreven op : 12 april 2007

Eindelijk was het dan zover ons vertrek naar het walhalla van de italiaanse vogels in Reggio Nel Emilia.

De eerste pasagiers stapten om 3 uur in de bus, daarna nog twee stops Apeldoorn en grensovergang bij beek. Alles is zonder problemen en vlekkeloos verlopen ook mede door het mobiel telefoonverkeer moet ik erbij vermelden.
Op weg naar ons doel, de buste maakte om de twee en halve uur een pauze. Er werd echter niet teveel geslapen, zeker door de spanning. Van grenzen hebben we niets gemerkt we konden bij iedere grens zo doorrijden op de heen en terugreis.

We arriveerden om half acht voor het Fiere del Regio Emilia. Er waren nog meer bussen en veel Italianen, al gauw stonden er zo`n 500 man voor de kassa te wachten. Er waren maar twee loketten geopend terwijl er wel 8 waren, slecht geregeld door de Italianen. Voor 6 euro kon je naar binnen, die belang had bij een catalogus kon die binnen aanschaffen voor 8 euro. Echter om de TT te bekijken heb je geen catalogus nodig, de indeling is daar heel anders dan bij ons en alle vogels zitten er door elkaar op naam en nummer van inzender. De keurbrieven hangen voor de kooien dat is weer een voordeel. We hebben de catalogus maar eens uitgesplitst na een ruwe schatting zaten er 20.000 vogels op de TT en naar schatting zo`n 40.000 vogels in de verkoophal (Hal B).

Maar wij kwamen voor de italiaanse vogels in de verkoop klasse, mozaïeken en nog eens mozaïeken. Strepen en balken in de klassieken en in de mozaïeken heldere vogels met mooie pigmenten. waarvan heel veel in de roodserie.
Al gauw kwam ik medepassagiers tegen, vrijwel iedereen liep al met een kist of had die al aangeschaft.

De aanschaf van vogels was begonnen, niet alleen Nederlanders ook Italianen, Duitsers, Fransen en Spanjolen. Op de show kon je bijna geen mens vinden pas als de vogels in de lopers zaten kwam je de mensen op de show tegen, achteraf bekeken wel zo verstandig. Er zitten er veel in de verkoop maar in een mum van tijd zijn er ook reeds duizenden verhandeld.

Voor de aangekochte vogels zat er een dierenarts waar je een gezondheids verklaring kon kopen voor 5 euro niet alleen buitenlanders viel mij op, ook de Italianen schaften er eentje aan en het geld stroomde zo snel binnen bij die man dat hij af en toe een paar uur niet meer aanwezig was.

Een tip voor de volgende keer gewoon een gezondheidsverklaring kopen met een aantal van bijvoorbeeld 15 vogels voor 5 euro, dan hoef je daar in ieder geval niet in de rij te staan.
Het grootste minpuntje was dat er in de hallen geen zitjes aanwezig waren op de TT. Er stonden in het midden twee bankjes voor 8 mensen en dat voor duizenden mensen.

Tegen drie uur in de middag zijn we er achter gekomen door een paar limburgers dat je naar buiten moest en een honderd meter links een trap op naar boven, waar je heerlijk en goedkoop kon eten en er rustig even kon uitblazen.
De prijzen van de vogels bij de kwekers varieerden van 40 tot 50 euro per stuk. Inzenders zag je dus ook niet op de TT. De openingstijden waren van 8 uur s`morgens tot 19 uur s`avonds. We hebben met de bus afgesproken om ons om kwart over zeven weer op te halen en naar het hotel te brengen. De sleutels waren al gauw verdeeld na inlevering van de paspoorten, die kon je de volgende morgen weer terug krijgen na een eventuele betaling van eten of drinken en tegen inlevering van de sleutel.

We hebben nog een paar biertjes gedronken aan de bar en wat voetbal gekeken, maar volgens mij lag iedereen al voor tien uur in diepe rust want s`morgens om zeven uur stond de tafel met het ontbijt al weer gedekt en konden we aan de terugreis beginnen. Ditmaal over Oostenrijk in verband met de aangeschafte vogels, om eventuele problemen te voor komen, maar wederom nergens een controle.
Er waren natuurlijk wel 30 personen met aangeschafte vogels. De terugreis is zo snel verlopen, voor we er erg in hadden waren we de grenzen al gepasseerd. De verzorging in de bus was prima geregeld: warme worst, koffie, fris en bier alles was er. Kortom een geweldige reis, de aanmeldingen komen nu al weer binnen. Volgend jaar zullen we een ander opzet regelen, zodat we zondagmorgen weer terug zijn.

Met vriendelijke groet,

Joop Groenouwe, Rick Oudenampsen en Koeno de Groot......