Melba Astrilde

Opvoeding / verzorging:

Ook al is de Melba Astrilde een Afrikaanse vogel en ook een zaadeter, maar je moet er toch rekening mee houden dat deze vogel soms uit een heel andere streek van Afrika komt en daarbij ook een heel andere voedselmenu heeft. De melba astrilde komt voor in droge streken. Vandaar een van de gevoeligste vogels voor ons klimaat, met zijn koude en tevens hoge vochtgehalte. Bij een temperatuur van ongeveer 30 graden, met daarbij ook een laag vochtgehalte doen deze vogels het uitstekend, De eerste zomer vanuit het warme en droge land in onze buitenvoliere is voor deze vogels een zware opgaaf. Het beste is om ze het eerste jaar binnen te houden en het jaar daarop pas in de buitenvoliere te plaatsen. De vogels zijn dan goed geacclimatiseerd, ook wat voedsel besteft. Teleurstellingen van sterfte zullen dan ook achterwege blijven.

Kweek Info:

Voor het groot brengen van de jongen vogels hebben we ook levende insekten nodig. Meelwormen, maden, miereneitjes en ook wel bladluis zijn goed voedsel.