Bruinborst Rietvink

Belangrijk:

Let op! Net zoals bij de witkopnon, de zwartkopnon, de driekleurnon en nog een aantal soorten moet u het knippen van de nagels bijhouden, omdat deze redelijk snel groeien en een belemmering vormen voor deze vogels als ze te lang zijn.

Opvoeding / verzorging:

Dit is een rustige en sterke vogel die je heel goed in zowel een kamervolière als in een buitenvolière kunt houden en zelfs in een broedkooi. Deze vogels kunt u het beste in een groep houden. Ze eten tropisch zaad, trosgierst, insectenpaté, gekiemde zaden en eivoer. Het eivoer (kunt u gewoon door het tropisch zaad mengen) wordt in de broedtijd sterk aangeraden net zoals het levendvoer: meelwormen en fruitvliegjes bijvoorbeeld. Zoals alle vogels hebben ook deze vogels de basis behoefte nodig van: schelpenzand met grit, sepia en vitamines.

Kweek Info:

Ze broeden in zowel halfopen nestkastjes als in gesloten nestkastjes. Als u er een kokosvezel mandje indoet en ze genoeg nestmateriaal geeft dan maken ze zelf hun nestje. Als er eenmaal jongen zijn kunt u ze bij voorkeur brandnetelzaad bijvoeren.